Inzicht in je besteedbare budget in 8 stappen

Weet jij op dit moment wat je nog te besteden hebt? Of in andere woorden: Weet jij wat je besteedbare budget is totdat je rekening weer aangevuld wordt?

Als je een kasboek bijhoudt kun je dit direct zien. Je noteert hierin dagelijks je inkomsten en uitgaven. Dat kan op papier, maar ook op de computer in een Excel overzicht. Je krijgt hiermee inzicht in je inkomsten- en uitgavenpatroon, maar het is nogal tijdrovend om dit dagelijks bij te houden.

Je kunt de inkomsten en uitgaven ook bijhouden in een digitaal kasboek wat je al dan niet gratis kunt downloaden op internet. Als je bankgegevens in kunt lezen en kunt budgetteren, kun je zien wat je nog te besteden hebt tot de volgende storting op de rekening. Wanneer je onregelmatig inkomsten ontvangt wordt dit lastiger.

Makkelijker is het om het saldo op je rekening te controleren en dan direct te weten wat er nog afgeschreven gaat worden voordat je rekening weer aangevuld wordt. Dit totaalbedrag trek je af van het saldo van dat moment en dan weet je wat je nog te besteden hebt.
Door rekening te houden met toekomstige afschrijvingen, voorkom je rood staan of erger nog, dat bepaalde bedragen niet afgeschreven kunnen worden.

Hoe maak je een overzicht van de afschrijvingen per maand?

  1. Betaal de vaste lasten zo mogelijk automatisch en per maand.
  2. Maak volgens onderstaand voorbeeld een overzicht in Excel of op papier met kolommen voor de dagen van de maand, de vaste lasten, de bedragen en de inkomsten.
  3. Vermeld de uitgaven voor de vaste lasten op de dag dat ze betaald worden. Dit doe je aan de hand van je bankafschrijvingen.
  4. Vermeld de inkomsten op de dag(en) dat je die verwacht te ontvangen.
  5. Uitgaven voor boodschappen komen elke week terug, dus zet in het overzicht wat je gemiddeld per week aan boodschappen uitgeeft.
  6. Wil je op de 15e van de maand een aanschaf doen, kijk dan welke bedragen voor de volgende salarisstorting nog afgeschreven moeten worden.
  7. Verminder je huidige saldo met de toekomstige afschrijvingen. Je weet dan wat je maximaal uit kunt geven.
  8. Houd rekening met variabele afschrijvingen en breng hiervoor een bedrag in mindering.

Datum       Vaste lasten         Bedrag        Inkomsten
1                  Huur
2                  Verzekeringen
3

Het voordeel van dit overzicht is dat je niet elke keer hoeft na te denken over de bedragen die nog afgeschreven moeten worden.
Het nadeel is dat je in een winkel niet altijd je overzicht kunt checken.

Bij bovenstaand stappenplan ben ik er van uitgegaan dat je maar één bankrekening gebruikt. Misschien heb je ook een spaarrekening waarop je geld reserveert voor onverwachte kosten en grotere aankopen. Wanneer je een grote aankoop doet kun je voor of direct na de aankoop geld overboeken van je spaarrekening naar je betaalrekening. Zo zorg je ervoor dat er weer voldoende geld op staat voor de vaste betalingen.

Alternatief

Om het inzicht in je besteedbare budget nog gemakkelijker te maken, kun je extra betaalrekeningen gaan gebruiken. Naast een betaalrekening voor (automatische) betalingen van de vaste lasten open je bijvoorbeeld een rekening voor de variabele betalingen. Je kunt ook een aparte boodschappenrekening openen. Als je eenmaal bepaald hebt welke kosten van welke rekening betaald moeten worden is het nog eenvoudiger om te bepalen hoe hoog je besteedbare budget is!

Kun jij wel wat hulp gebruiken om je administratie op orde te brengen, overzichten te maken, grip op je uitgaven te krijgen en meer geld over te houden, neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Hoe weet jij wat je nog te besteden hebt?

Ken jij mensen voor wie deze informatie interessant kan zijn, stuur deze blog dan aan hen door!

Klik hier om mij een vraag te stellen

Delen mag! Klik hier:Share on Facebook28Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn25

, , , , , , , , ,

Er zijn 2 reacties op Inzicht in je besteedbare budget in 8 stappen

  1. Marian Bosma 26 juni 2017 om 21:11 #

    Wat een goed idee om het op deze manier te doen. Dat scheelt een hoop gepuzzel wat wanneer wordt afgeschreven, want een tekort komt vaak jaarlijks in dezelfde maand en per maand vaak in een voorspelbare week.

    Ik maak gebruik van de spreadsheets van Google, bij mijn g-mail account. Die werken voor de eenvoudige dingen net zoals Excel, zijn gratis en kan ik ook via mijn Smartphone bekijken onderweg.​

    • Tineke van den Tillaart 26 juni 2017 om 21:40 #

      Dank voor je reactie Marian! Slimme tip om de spreadsheets van Google te gebruiken, zoals je ze onderweg ook kunt gebruiken.

Geef een reactie

*