Budgetcoaching, wat levert het je op?

Wat levert budgetcoaching je op?
Wanneer ik voor een kennismaking bij een potentiële klant op bezoek kom, is dit een belangrijke vraag. Je staat immers op het punt om te beslissen of je tijd en geld wil investeren in budgetcoaching. En dan wil je weten of het jou wat op gaat leveren.
Vaak hebben klanten op televisie gezien dat een budgetcoach kan helpen de financiële situatie van een gezin te verbeteren. 

Maar als de situatie erg afwijkt van hun persoonlijke situatie, is het vaak lastig om in te schatten wat het voor hen kan betekenen.
Aan de hand van een voorbeeld kan ik laten zien hoe het in de praktijk werkt.


Situatie

Een klant belt op en vertelt dat ze het overzicht kwijt is over haar financiën. Er zijn een paar achterstanden, en ze is bang dat het verder uit de hand gaat lopen. Ze weet zeker dat ik zal zeggen dat ze een (dure) hobby op moet geven. Ik vertel haar dat ik kan helpen overzicht te krijgen over de financiën en een plan te maken voor het betalen van de achterstanden. Als er een goed overzicht is, kan ik adviseren op welke posten besparingen mogelijk zijn. De keuze ligt altijd bij haar en haar partner.

Intakegesprek

De klant vertelt dat er geen financiële problemen waren, totdat zij na een verhuizing en de geboorte van het tweede kind haar baan opgezegd had. Ze werkt als oproepkracht, maar de inkomsten zijn lager dan voorheen en wisselend. Haar man heeft een vast inkomen. In de hoek van de kast ligt een stapel rekeningen.
Voor het volgende gesprek maken we de volgende afspraken:

  • De stapel rekeningen ordenen
  • Contact opnemen met de schuldeisers
  • Zo mogelijk een betalingsregeling treffen
  • Maandoverzicht van de inkomsten en uitgaven invullen

Tweede gesprek

De rekeningen zijn geordend en er zijn afspraken gemaakt met de schuldeisers. Het maandoverzicht is ingevuld, en ze geeft aan dat ze heel blij is dat er al wat meer overzicht is.
Budgetcoaching heeft haar er toe aangezet in actie te komen!
We nemen het maandoverzicht door en vullen dit aan totdat ik voldoende informatie heb om er een jaaroverzicht van te kunnen maken. Tussendoor geef ik praktische tips.

Derde gesprek

De betalingen van de openstaande rekeningen zijn ingepland, de totale administratie is geordend. Het jaaroverzicht wordt besproken en aan de hand daarvan adviseer ik over mogelijke besparingen en het verhogen van de inkomsten. Ze willen na de betaling van de achterstanden een buffer op gaan bouwen om onverwachte kosten op te vangen en voor vervanging van meubels, apparatuur en dergelijke. Het inkomen is gestegen doordat de klant meer uren is gaan werken.

Evaluatie

Na een half jaar heb ik de klant nog een keer telefonisch gesproken.
Genoemde resultaten:

  • De achterstanden zijn weggewerkt
  • Er gaat regelmatig geld naar de spaarrekening
  • De administratie is nog steeds op orde
  • In het jaaroverzicht zien ze direct in welke maanden ze met extra kosten hebben
  • Ze houden wijzigingen zelf bij in het jaaroverzicht.
  • De dure hobby hebben ze opgegeven omdat die niet meer paste in de huidige fase van hun leven.

De belangrijkste winst is echter dat ze weer in staat zijn hun administratie op orde te houden en geen stress meer hebben over de financiën!

Elke situatie is anders, en terwijl voor de ene klant het jaaroverzicht voldoende is, zal bij de andere klant gedragsverandering veel belangrijker zijn om problemen in de toekomst te voorkomen!

Kun jij wel wat hulp gebruiken om je administratie op orde te brengen, overzichten te maken, grip op je uitgaven te krijgen en meer geld over te houden, neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Wat doe jij als je het overzicht over je financiën kwijt bent?

Ken jij mensen voor wie deze informatie interessant kan zijn, stuur deze blog dan aan hen door!

Klik hier om mij een vraag te stellen
Delen mag! Klik hier:Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

, , , , , , , , , , , , , ,

Er zijn 4 reacties op Budgetcoaching, wat levert het je op?

  1. Saskia van de Riet 7 november 2017 at 19:27 #

    Wat een mooi blogartikel, Tineke. Je schrijft met zoveel liefde en respect over de ervaringen van je klant… heel inspirerend. Ik wens veel mensen met geldzorgen iemand zoals jou toe!

    • Tineke van den Tillaart 7 november 2017 at 23:02 #

      Bedankt voor je reactie Saskia! Gezien mijn eigen ervaringen om met weinig inkomen toch leuk te kunnen leven, kan ik me oprecht inleven in de situatie van mijn klant. Het is mijn drive om hun financiële situatie te helpen verbeteren en het geeft veel voldoening als dat lukt!

  2. Marian Bosma 3 januari 2018 at 22:04 #

    Leuk om te zien dat je niet binnenkomt als de strenge juf die zegt dat ze haar hobby moet opzeggen, maar dat je haar de mogelijkheden geeft om overzicht te krijgen. En dat ze daar zelf mee aan de slag kan. Respectvol.

    • Tineke van den Tillaart 3 januari 2018 at 22:47 #

      Dank voor je reactie Marian. Dit was voor mij ook een heel mooie ervaring!

Geef een reactie

*