Hoe kan een ZZP’er de administratie op orde houden?

Een administratie op orde, geeft een rustig gevoel. Dit geldt zowel voor de thuisadministratie als voor een zakelijke administratie. Bij klanten met een (startende) onderneming heb ik vaak gezien dat de administratie op orde houden te weinig aandacht krijgt. Dat geeft altijd problemen en dat is de reden dat ik dit aan de orde wil stellen.

Ben je ZZP’er of wil je starten als zelfstandig ondernemer?

Dan is het vanaf de voorbereidingen al van belang om je administratie op orde te houden. Daarmee krijg je inzicht in de gemaakte kosten, omzet en winst en weet je of je bepaalde activiteiten bij moet stellen.
Voor de meeste ZZP’ers is het bijhouden van de administratie niet leuk. Je bent het meest enthousiast over de activiteiten voor je bedrijf waar je energie van krijgt, en daar wil je geld mee verdienen.

Hoe houd je de administratie op orde?

Het bijhouden van de administratie kan ik niet leuker maken, maar misschien wel gemakkelijker! Lees de tips!

Tips voor het bijhouden van de administratie:

  1. Elke week één of meer vaste tijden inplannen om de administratie te doen.
  2. Plan een vervelende klus aan het begin van de dag. Na de afronding kun je de rest van de dag met leukere dingen aan de slag.
  3. Factuur ontvangen? Plan dan een betaalopdracht in. Daarna kun je de factuur archiveren en/of inscannen en naar de boekhouder sturen.
  4. Ontvang je zowel digitaal als per post facturen, archiveer dan alles volgens één systeem. Dus of alles uitprinten en in een map opbergen, of alles inscannen en digitaal opslaan. Je mag beide systemen gebruiken, maar let er dan wel op dat je alle facturen in beide systemen archiveert.
  5. Factuur verstuurd? Vermeld het factuurnummer met de factuurdatum en de uiterste betaaldatum op een signaleringslijst. Je ziet dan na controle van je bankrekening direct of je een herinnering moet versturen of niet.
  6. Je kunt de administratie (deels) uitbesteden aan een virtueel assistent (VA), een boekhouder of een administratiekantoor.
  7. Heb je veel facturen te verwerken, en wil je dit zelf blijven doen? Investeer dan in een eenvoudig boekhoud- en facturatieprogramma.
  8. Bepaal hoeveel je minimaal nodig hebt voor je maandelijkse privé uitgaven. Maak dit bedrag maandelijks over naar je privé-rekening als salaris.
  9. Houd zakelijk en privé gescheiden, dus gebruik minstens twee bankrekeningen.
  10. Abonneer jezelf op digitale nieuwsbrieven met relevante informatie voor jouw bedrijf. Via een nieuwsbrief van de Kamer van Koophandel kun je bijvoorbeeld geïnformeerd worden over wijzigingen in wet- en regelgeving voor ondernemers.

Bovenstaande tips kunnen je als (startende) ondernemer helpen om de administratie op orde te houden. Ook als je de administratie (deels) uitbesteed, blijf je zelf verantwoordelijk. En de papieren zul je zelf tijdig moeten aanleveren. Als je regelmatig overleg hebt met degene die de administratie voor je doet weet je hoe je bedrijf ervoor staat.

Heb jij nog tips om het bijhouden van de administratie gemakkelijker te maken?

Ken jij mensen voor wie deze informatie interessant kan zijn, stuur deze blog dan aan hen door!

Klik hier om mij een vraag te stellen
Delen mag! Klik hier:Share on Facebook
Facebook
8Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

, , , , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie

*