Tijd maken om je administratie op te ruimen!

Maak jij bewust tijd vrij om je administratie bij te houden?
Tijd maken voor je administratie is niet iets waar je blij van wordt. Er zijn leukere dingen te bedenken om je vrije tijd mee te vullen. Toch is het een goed idee om er tijd voor in te plannen!

Waarom tijd maken voor je administratie?

Wanneer kom je over het algemeen in beweging om iets te doen?
Als je gemotiveerd bent om een doel te bereiken, ofwel, wat levert het je op?

  • ordners pixabayEen geordende administratie
  • Je kunt alles gemakkelijk terugvinden
  • Alles wat je niet hoeft te bewaren, is verwijderd
  • Je hebt een goed overzicht van de inkomsten en uitgaven
  • Je weet welke rekeningen nog betaald moeten worden
  • De betalingen gaan automatisch of zijn ingepland
  • Je hebt je financiële doelen helder

En hoe ga je dit bereiken?

Als je samenwoont of getrouwd bent worden de kosten vaak deels of geheel gedeeld. Het is in dat geval belangrijk dat je er beiden even voor gaat zitten om deze gedeelde administratie op te schonen en te bespreken.

Een geordende administratie
In mijn blog Wie wil een nieuw jaar starten met een overzichtelijke administratie? Heb ik beschreven hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

Je kunt alles gemakkelijk terugvinden
Als alles opgeruimd is in ordners kun je gemakkelijk rekeningen of garantiebewijzen terugvinden als je die nodig hebt. Als je facturen digitaal ontvangt, kun je ze opslaan in digitale mappen op de computer. Zorg er dan wel voor dat je beiden toegang hebt tot deze mappen als je een gedeelde administratie hebt.

Alles wat je niet hoeft te bewaren is verwijderd
In mijn blog Wat is de bewaartermijn van je administratie? heb ik beschreven hoe lang je de verschillende onderdelen van je administratie moet bewaren. Als je het leuk vind om onderdelen van je administratie langer te bewaren dan nodig is, doe ze dan in een aparte ordner, zodat de ordners met de actuele gegevens overzichtelijk blijven. Ik bewaar de rekeningen van aangekochte spullen in een aparte ordner. Als ik een rekening nodig heb vanwege een garantie op het artikel, heb ik hem snel gevonden.

Je hebt een goed overzicht van je inkomsten en uitgaven
Hoe je een overzicht kunt maken van je inkomsten en uitgaven kun je de blog Van uitstellen naar ACTIE lezen! Daarin beschrijf ik de stappen om een overzicht op te bouwen.

Je weet welke rekeningen nog betaald moeten worden
Verzamel de rekeningen die je nog moet betalen en plan de betaling in.

De betalingen gaan automatisch of zijn ingepland
Wanneer bijvoorbeeld de gemeentelijke heffingen of de zuiveringsheffing nog niet automatisch afgeschreven worden in maandelijkse termijnen, noteer dan in je agenda dat je dit gaat regelen bij de eerstkomende nota die je ontvangt. Het is nu eenmaal gemakkelijker om een klein bedrag per maand te betalen dan een grote rekening in één keer.

Je hebt je financiële doelen helder
Financiële doelen stellen kan je motiveren om geld opzij te zetten. Een financieel doel kan zowel de noodzakelijke vervanging van een auto als een vakantiereis zijn, maar ook een verbouwing van je huis of een verhuizing.

Beloning

Als je na de benodigde tijd bovenstaande doelen allemaal bereikt hebt, zal dat rust in je hoofd geven. Je weet wat de inkomsten en uitgaven zijn, wat je tekort komt (dan moet je in actie komen!) of wat je over houdt (wat is je financiële doel?)

Hoeveel tijd heb jij nodig om bovengenoemde voordelen te bereiken?

Kun jij wel wat hulp gebruiken om je administratie op orde te brengen, grip op je uitgaven te krijgen en meer geld over te houden, neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Ken jij mensen voor wie deze informatie interessant kan zijn, stuur deze blog dan aan hen door!

Klik hier om mij een vraag te stellen
Delen mag! Klik hier:Share on Facebook
Facebook
10Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

, , , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie

*