Van uitstellen naar ACTIE!

Zie jij ook zo op tegen vervelende klussen? En blijf je ze uitstellen?
Ik vind ramen zemen bijvoorbeeld een vervelende klus die ik graag voor me uit schuif. Als ik deze klus uiteindelijk gedaan heb, voel ik me altijd heel voldaan.
Maar misschien zie jij er wel tegenop om je administratie op orde te brengen?actie2 pixabay

  • Wil je een goed overzicht van je inkomsten en uitgaven?
  • Wil je geld overhouden in plaats van je zorgen maken of alle rekeningen betaald kunnen worden?
  • Blijf je het uitstellen om je administratie op orde te brengen?

Hoe kun je uitstelgedrag omzetten in ACTIE?

Stap 1
Verzamel de bankafschriften van drie volledige maanden of download de gegevens vanaf de website van je bank. Pak pen en papier of open Excel op je computer.

Stap 2

  1. Noteer al je inkomsten zoals nettoloon, voorlopige teruggave inkomstenbelasting, huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget, kinderbijslag en alimentatie.
  2. Noteer de bedragen die afgeschreven zijn voor de vaste lasten. Denk hierbij aan de huur of hypotheek, servicekosten, energie, water, verzekeringen, vaste telefoon, mobiele telefoon, TV, internet, gemeentelijke heffingen en afbetalingen. Dit zijn vaak automatische afschrijvingen die elke maand hetzelfde zijn. Als de bedragen in deze maanden niet hetzelfde zijn, kan het gemiddelde bedrag berekend worden. Een voorbeeld hiervan zijn de telefoonabonnementen.
  3. Bedragen die in de ene maand wel en in de andere maand niet worden afgeschreven, kunnen wijzen op uitgaven die je één keer per jaar doet. Een voorbeeld hiervan zijn premies voor je verzekeringen of de gemeentelijke heffingen. Je kunt deze bedragen omrekenen naar maandbedragen.
  4. Noteer de bedragen die je uitgegeven hebt voor de boodschappen, vervoer en niet vergoede ziektekosten en bereken het gemiddelde per maand.
  5. Je kunt zelf de lijst uitbreiden met vaste uitgaven die voor jou tot de noodzakelijke uitgaven behoren. Bijvoorbeeld een abonnement op de sportschool, tijdschrift, krant, studie enz.

Stap 3
Tel de inkomsten bij elkaar op en doe hetzelfde met de uitgaven. Je heb nu de inkomsten en de noodzakelijke vaste uitgaven per maand berekend voor eten, drinken, wonen, telecommunicatie en abonnementen. Het beeld wordt nauwkeuriger als je deze uitgaven over meer maanden in kaart brengt.

Stap 4
Naast de vaste uitgaven heb je variabele uitgaven. Dit zijn uitgaven voor bijvoorbeeld kleding en schoenen, cadeaus, persoonlijke verzorging, uitgaan en onderhoud huis en tuin. Hoe uitgebreider je het overzicht maakt, des te meer overzicht je krijgt over je uitgaven.
Variabele inkomsten zijn vakantiegeld, eindejaarsuitkering en definitieve teruggave inkomstenbelasting.
Je hoeft natuurlijk niet alles achter elkaar te doen. Neem een pauze tussendoor of plan een dag in je agenda dat je er mee verder gaat.

Stap 5
Maak een jaaroverzicht! Bij klanten begin ik met het maken van een maandoverzicht van de gemiddelde inkomsten en uitgaven. Daarna maak ik een jaaroverzicht, waarbij bedragen worden ingevuld in de maand waarin ze worden ontvangen of betaald. Dus het vakantiegeld staat bij de inkomsten in mei. Met een jaaroverzicht zie je direct wat voor jou de dure maanden zijn, zodat je daar rekening mee kunt houden!

Heb jij een goed overzicht van je inkomsten en uitgaven?
Of ga je NU in ACTIE komen om een goed overzicht te maken?

Kun jij wel wat hulp gebruiken om je administratie op orde te brengen, grip op je uitgaven te krijgen en meer geld over te houden, neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Ken jij mensen voor wie deze informatie interessant kan zijn, stuur deze blog dan aan hen door!

Klik hier om mij een vraag te stellen
Delen mag! Klik hier:Share on Facebook
Facebook
5Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

, , , , , , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie

*